یک آیه ، یک تفسیر شماره 27 : وصیت نامه

یک آیه ، یک تفسیر شماره 27 : وصیت نامه

بسم الله الرحمن الرحیم

کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ لِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ(البقرة/180)‏

بر شما مقرّر شده که چون یکى از شما را (نشانه‏هاى) مرگ فرا رسد، اگر مالى از خود به جاى گذارده، براى پدر ومادر ونزدیکان به طور شایسته وصیّت کند، این کار حقّ و شایسته پرهیزکاران است.

 BM Quran 300x192 یک آیه ، یک تفسیر شماره 27 : وصیت نامه

تفسیر نور (حجت الاسلام و المسلمین قرائتى)‏

نکته ‏ها:

بعضى‏ ها فکر مى‏ کنند وصیّت کردن، زمینه‏ ى زود مردن است، در حالى که یک نوع دوراندیشى است واینکه مى ‏فرماید: هنگام مرگ وصیّت کنید. چون آن لحظه، آخرین فرصت است وگرنه مى‏ تواند سالها قبل از فرا رسیدن مرگ، وصیّت کند.

بعضى وصیّت کردن را واجب دانسته‏ اند، امّا از جمله‏ ى «حقّاً على المتّقین» استفاده مى‏ شود که این عمل مستحبّ است وگرنه مى‏ فرمود: «حقّاً على المؤمنین»

در آیه‏ ى شریفه به جاى کلمه «مال» از کلمه «خیر» استفاده شده تا روشن شود که مال و ثروت، مایه‏ ى خیر و نیکى است و آنچه در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته، مال حرام یا علاقه‏ ى زیاد به مال یا ترجیح دادن مال بر کمالات فردى و نیازهاى اجتماعى و یا استثمار مردم براى تحصیل آن است.

وصیّت باید بر اساس «معروف» یعنى عقل‏ پسند باشد، نه از روى کینه و انتقام و یا مهرورزى‏ هاى بى‏جا و بى‏رویه. چون از ارث، تنها بعضى از بستگان بهره‏ مند مى‏ شوند آن هم به مقدار معیّن، لذا اسلام

ادامه ی مطلب ...

برای دسترسی به ادامه ی مطلب، باید عضو سایت بشوید. اگر قبلا در سایت عضو شده اید، برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

نویسنده مطلب: ضحی زارعی

ضحی زارعی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!