غیبت امام زمان (عج) وفلسفه آن

غیبت امام زمان (عج) وفلسفه آن

غیبت امام زمان (عج) وفلسفه آن

 

آری،حضرت مهدی(عج) از دیده ها پنهان است ومردم اورا نمی بینند وبه اذن وا راده ی خداوند از جامعه کناره گیری کرده است تا که روزی که فرمان ظهور از جانب خدا برسد.

فلسفه ی آن را به دو گونه می شود بیان کرد:

1-خلفای زمان با آن همه سخنانی که از قول پیامبر اکرم(ص)درباره ی مهدی موعود نقل شده بود خطر مهدی را بری حکومت خود قطعی میدانستند.چون مسلّم بود که به دست وی حکومت ستمگران ریشه کن می شود وجباران را از پای در می آیند.از طرفی معلوم بود که فرزند امام حسن عسکری(ع)،همان مهدی(عج)...

ودشوار ترین کاری که امام حسن عسکری(ع) در این زمان بر عهده داشتند این بود که اولًا تولّد فرزند عزیزش حضرت مهدی(عج) را از مردم مخفی نگه دارد.ثانیاً او را با یاران نزدیک خود آشنا کند و ثالثاً مرد را قانع سازد که زمان غیبت فرا رسیده وفرزند گرامیش بزودی از نظرها پنهان خواهد شد و  مردم باید این مسئولیت و هجران و دوری از امام خود را تحمل نمایند.

2-امام زمان(عج)ذخیره ی الهی برای نجات نهایی بشر است.همان گونه که ظهور و رسالت هریک از پیامبران خدا در زمانی مخصوص انجام می گرفت، برای این نهضت جهانی هم به اراده ی الهی زمان معین،منظور شده است و شرایط وامکانات مناسبی لازم است که فقط خداوند از آن خبر دارد.

انواع غیبت(صغری((کوتاه))وکبری((طولانی)))

در حدیثی از امام صادق(ع)آمده است:((قائم دو غیبت دارد یکی طولانی ودیگری کوتاه.امام صادق(ع) در ادامه ی این حدیث می فرماید:((در غیبت کوتاه،جایگاه آن حضرت را شیعیان خاص می دانند و در غیبت دوم که طولانی است،از جایگاه او کسی خبر ندارد بجز خواص از یاران دینی او))وهمچنین در حدیث دیگری از امام صادق(ع)چنین آمده است:(( یکی از غیبتها آنقدر طولانی می شود که بعضی می گویند و مرده است.(میزان الحکمه،ج،ص338)

نویسنده مطلب: ضحی زارعی

ضحی زارعی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!