از شیخىگرى تا بابىگرى
اشاره: پیروان فرقهی شیخیّه، پس از مرگ شیخ احمد احسایی، پیرامون سیّد کاظم رشتی گرد آمدند. با مرگ سیّد کاظم رشتی، بر سر جانشینی او، اختلاف شد و این فرقه به گروههایی مانند کریمخانیه، باقریه،… تقسیم شد.
نوشتار حاضر، انشعاب این گروهها و پیدایش فرقهی بابیّه از این میان را بررسی میکند و به زوایایی از زندگی علی محمد باب میپردازد.
یادآوری
مطالبی در شناسهی فرقهی شیخیه – از شیخ احمد احسایی به عنوان رهبر و مؤسّس، و شاگرد و جانشینش سید کاظم رشتی – در دو قسمت از مقالهی ((شیخیه، بستر پیدایش بابیّت و بهائیّت)) آمده بود. تعریف فرقهی شیخیه، شرح حال، اعتقادات و افکار شیخ احمد احسایی، موضعگیری عالمان و فقیهان در برابر انحرافات عقیدتی وی و نیز شخصیّت ابهامآمیز سیّد کاظم رشتی و مسألهی بدعت رکن رابع را ملاحظه کردیم. وعده داده بودیم که به انشعابات فرقهی شیخیه و سپس ادّعاهای دروغین میرزا علی محمد شیرازی ملقّب به ((باب)) – یکی از مدّعیان جانشینی سید کاظم رشتی – پرداخته شود که اینک، این موضوعات را پی میگیریم.
فرقههای شیخیه
گرچه پس از در گذشت شیخ احمد احسایی، پیروان او گرد سیّد کاظم رشتی حلقه زدند و جانشینی وی را پذیرفتند، ولی پس از وفات سیّد کاظم، بر سر جانشینی وی اختلافات چندی میان پیروان او به وجود آمد. اینک، با معرّفی مهمترین مدّعیان جانشینی او، به انشعابات فرقهی شیخیّه، اشاره میکنیم. در ضمن این بحث، به بعضی از فرقههای معروف یا منسوب به شیخیّه – که از انحرافات عقیدتی، تبرّی